Wednesday, November 14, 2012

Ros Jepun ke Lidah Cicak?

Ha, nilah 1st tanaman yg menjadi walaupun hampir2 nak kiok. Nasib baik dpt diselamatkan lepas di letak kat luar and bagi baja cukup2. Yang ni dapat my auntie Uda.




Yang sebelah x berbunga lg beli kat nursery. Pada masa post ni ditulis, dh berbunga mix of pink, white and shocking pink ( or maybe shocking purple)




Ni pulak hari tu terpatah, hidup pulak dia. Sekarang ni dah berbunga merah pun. Pokok yg sebelah tu lak, pun terpatah, saje jer cucuk, x sangka sekarang ni dh nak berbunga, tp xtau apa warnanya.




Dapat sikit info ni masa buat research, tp x ingat lak namanyer. Ikut kan ni
Pokok Bunga Ros Jepun yang nama saintifiknya Portulaca grandiflora merupakan tanaman jenis menjalar,amat mudah dibiakkan melalui keratan dan biji benih benih.Pokok ini memang sesuai ditanam di kawasan yang menerima cahaya matahari penuh. Bunganya biasanya mekar atau berkembang pada waktu pagi dan kuncup di sebelah petang. Terdapat pelbagai warna bunga yang terdiri dari merah, putih, kuning, unggu, merah jambu, dan jingga. Dari segi khasiat perubatan, daunnya dipercayai boleh digunakan bagi merawat luka ringan iaitu dengan menampal daun yang dilumatkan pada bahagian yang luka.

Sekian kelas pertanian kita hari ini yer :).

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments:

Post a Comment